V Šoli idej na Šutni je bila sinoči odprta likovna razstava mednarodnega umetniškega tandema, kamniške umetnice Nine Koželj in nemške umetnice Cordue von Heymann, ki sta se kamniškemu občinstvu s kiparsko inštalacijo Obsesije predstavili že lani v času Kamfesta.
Razstava Obsesije 2 – Junaki umetnosti je nastala letošnjo pomlad v nemškem mestu Saarburgu, kjer sta Nina Koželj in Cordue von Heymann, kot ustvarjalni gostji galerije mestnega muzeja Amüseum, na očeh obiskovalcev galerije, v živo ustvarjali med 10. in 17. majem 2015.
Igriva kombinacija likovnega prepletanja dveh ustvarjalk, pripadnic različnih starostnih generacij in različnega porekla, z razstavo, ki si jo bo v prostorih Šole idej moč ogledati še kaka dva meseca, v kamniški ustvarjalni prostor prinaša dobrodošlo svežino, ki utegne opogumiti tudi kakega domačega ustvarjalca. Razstava namreč za vsaj vatlov ali raztežajev presega običajne in, žalostni resnici na ljubo, že kar nekoliko zatohlo ustaljene okvire lokalnega, nemalokrat namensko preračunljivega dekorativno-kičastega upodabljanja, ki se za mesto med letvicami okvirov in prostor na stenah kamniških domov, povečini bori s telefoni posnetimi fotografijami domačih živali, hribov, sončnih zahodov in kozolcev ter z gobelini in s koledarjev strganih slik, kar pa najbrž v mestu, ki ne premore niti spodobnega razstavnega prostora oz. galerije, če odmislimo muzejsko, ki je pretežno namenjena pretežno mrtvim izbrancem, najbrž ni nič nenavadnega.
Odprtju razstave sta prisostvovali obe avtorici, Nina Koželj s fizično prisotnostjo, Cordue von Heymann pa, ob pomoči novodobnih telekomunikacijskih pomagal, zgolj virtualno v neposrednem internetnem prenosu.
Razstavo sta odprli lastnica Šole idej Nataša Makovec in (so)avtorica Nina Koželj, s pretanjenim igranjem na trobento, ki naj bi, kot je ob odprtju dejala Nina Koželj, na simboličen način ponazarjala anekdotično prisotnost Cordue, je prireditev popestril glasbenik Jaka Hawlina iz Štefanove štale.
Ob odprtju razstave del v nemškem mestecu Saarburg, je nemška umetnostna zgodovinarka Christa Blasius zapisala:
Umetniški projekt in razstava Nina Koželj in Cordue von Heymann:
Obsesije 2 – Junaki umetnosti
Od 10. do 17. maja 2015 je v nemškem mestu Saarburg potekal evropski umetniški projekt z naslovom Obsesije 2 – Junaki umetnosti. Slovenska kiparka Nina Koželj in nemška slikarka Cordue von Heymann sta tako nadaljevali v Sloveniji začeto sodelovanje. Sedem dni sta kakor v performansu slikali v živo pred očmi obiskovalcev galerije mestnega muzeja Amüseum in 17. maja slike predstavili na razstavi. Med ustvarjanjem Portretov velikega formata je nastala čista energija, ki nam malodane prodira v vse telesne pore.
Umetniško sodelovanje
Poti umetnic so se prvič križale v saarburški livarni zvonov. Kiparka Nina Koželj je med predmeti v stari rokodelski delavnici iskala navdih za svoje delo. Skovali sta načrt za skupen umetniški projekt in leta 2014 v ljubljanski Galeriji Veselov vrt pripravili razstavo z naslovom Obsesije 1 – skupni kipi. Ustvarili sta velike plastike in jih razstavili na prostem.
Umetniki sodelujejo zlasti v projektih, kjer osrednje mesto zavzema družbena interakcija, pri performansih ali umetnosti novih medijev na primer. Le redko pa naletimo na sodelovanje slikarjev, ki skupaj ustvarjajo posamezne slike.
Obsesije so projekt, kjer si umetnina deli osrednje mesto z ustvarjalnim procesom. Galerija muzeja Amüseum se je za sedem dni spremenila v atelje, kjer so gledalci lahko čisto od blizu videli zbranost, naprezanje in spretnost umetnic.
S performansom slikanja v živo in s slikami, zasnovanimi prav za to razstavo, nas umetnici spodbujata k razmišljanju. Kakšno vlogo igra umetnost v globaliziranem, digitaliziranem in odtujenem svetu? Kakšno vlogo igrajo umetniki? Razstava Obsesije odgovarja:
Zapustimo slonokoščeni stolp!
Proč s kultom genija!
Spopadimo se z resničnostjo!
Junaki smo
Zdaj je jasno: pri projektu Obsesije gre za obsedenost z umetnostjo samo, za obsedenost z umetniškim in spreminjanjem razumevanjem sveta. Tudi podnaslov Junaki umetnosti je ironičen in večpomenski. Seveda imata umetnici svoje junake umetnosti – Piero de la Francesca je edini, ki je všeč obema. Med Junaki umetnosti so tudi umetniki njunega kova, ki živijo za ustvarjanje, a se morajo zato pošteno boriti. Obsesije postanejo seanse za eksperimentalno in igrivo raziskovanje umetnosti.
Umetnost je eksistenčna
V sedmih dneh skupnega dela so pod čopiči Nine Koželj in Cordue von Heymann nastale osupljive slike. Pri srečanju dveh močnih umetniških osebnostih se je sprostila energija in nastala je sijajna razstava. Portreti velikega formata s svojo lepoto, preoblikovanji, barvnim izrazom in ikonografijo, bojevitim duktusom pričajo o dialogu in o premišljenem nastajanju.
Portreti ne upodabljajo konkretnih oseb, ampak prikazujejo notranje podobe. Raziskujejo umetniško identiteto in tako ofenzivno nagovarjajo gledalce. S svojim izrazitim gestusom spominjajo na slike ekspresionistov ali slike nemških Novih divjakov iz osemdesetih let. Tudi ti umetniki so na novo opredelili pomen umetnosti, in sicer kot eksistenčno za človeštvo. Pri Obsesijah gre prav tako za samopotrditev umetnic v svetu, zaznamovanim z materializmom. Umetnost ni tretja ali četrta najlepša postranska stvar na svetu, temveč najvažnejša stvar!
Portreti iz Obsesij so sodobni, a izhajajo iz te tradicije. Prosojne folije ustvarjajo sintetično svetlečo prosojnost. Umetnici sta značilne obrazne poteze vsakega portreta prerisali na folijo, ki sta jo položili na drug potret. Postopek spominja na reprodukcijsko tehniko – kloniranje z nepričakovanim izidom. Na slikah sta tako dva obraza, ki tvorita novo celoto. Portreti so himere, ki se v svetu, ki mu vlada tehnično in medijsko kopiranje, bojujejo za edinstvenost.
Christa Blasius, umetnostna zgodovinarka, Saarburg (Nemčija)